|
Ali Paša mošee, 16. sajand |
Taas tervitasid äratuskella digitaalsed
helid meid kell 8 hommikul. Hommikul, mida võis pidada viimaseks ametliku
reisipäeva hommikuks. Järgmised päevad olid juba puhtalt kojusõidu tarbeks
planeeritud ning tegelikult oli soov ka täna võimalikult kaugele põhja jõuda
(Ungari mõlkus mõtetes, aga kõik sõltus teeoludest). Siiski me veel kohe teele
ei kippunud, sest leppisime omavahel kokku, et veedame Sarajevos täpselt
niipalju aega kui soovime. Kiirustama ei hakka, kui ei jõua täna õhtuks väga
kaugele, mis siis ikka. Vaevalt niipea taas Sarajevosse satub, seega plaanisime
ikka kõik endale huvipakkuva rahulikult üle vaadata. Kondikava sai veel
ülekäidud rikkaliku hommikusöögi (praemuna, grillviinerid, võileivad,
kirsikompott, koogikesed, kohv, mahl) kõrvale, mille hotell oli meie tarbeks
aegsasti valmistanud.
|
Sarajevo katoliiklik katedraal |
Kuna hotell asus vanalinna keskpunktist
veidi eemal, siis otsustasime, et teeme check-outi ära ning püüame leida
tsentris mõne parkla. Selleks, et pärast linnaga tutvumist ei peaks kusagilt kaugelt
autot minema otsima – teada värk on see, et selline „linnapäev“ võtab jalad
päris korralikult läbi. Natuke tiirutamist ja lõpuks leidsimegi ühe kitsukese
parkimismaja, 2BAM-i (1€) eest tunnis lubati auto sinna jätta ning seda ka
valvata. See sobis ideaalselt, olime täpselt vanalinna südames ning valmis
vastu võtma seda, mida Bosnia iidne pealinn meile tahtis tollel kaunil päeval
näidata.
Ajaloominutid (sponsored by Hillar
Palamets (tegelikult siiski mitte)). Sarajevo oma pealt 300 tuhande elanikuga
on riigi suurim linn ning igas mõttes riigi keskus. Ja seda on ta olnud aegade
algusest, sest isegi nimi viitab võimukantsile – „saray“ tähendab türgi keeles
valitseja paleed. Linna mitmekesisust ja tähtsust erinevatel ajalooetappidel
väljendavad laialt levinud hüüdnimed: „Põhja Damaskus“ ning „Euroopa
Jeruusalemm“.
|
Sarajevo siginat-saginat täis kesklinn |
Selles paigas on inimestele millegipärast
meeldinud elada juba üle 10 000 aasta. Peale iidseid rahvaid, asustasid
paiga illüürlased (täpsemalt selle rahva üks sõjakamaid klanne) ning pärast
neid tulid roomlased. Millegipärast kumab kogu aeg infokildudest läbi see, et
siinkandis on armastatud madistada. Võib-olla selle koha aura tekitab seda.
Tuled siia, rajad rahulikult oma kodu, harid põllulapi üles ja siis äkiste
tekib jube tahtmine naabrimehele malakaga vastu kukalt äsada. Ning tavaliselt
viiakse see mõte ka ellu ja siis jälle sõda lahti.
Slaavlased jõudsid piirkonda 7.-l
sajandil, türklased vallutasid aga ala 1450.-tel. Ottomani Impeeriumi võimu all
hakkas linn lõpuks ka kasvama ning tähtsust suurendama. Senini oli Sarajevo
(mitte küll selle nime all) olnud lihtsalt üks linn. Piirkonna keskus küll,
kuid tollaseid jõujooni silmas pidades ikkagi suhteliselt teisejärguline paik.
|
Läbi linna voolab Mijacka jõgi, taamal Ladina Sild |
Bosnia kuberner Isa-Beg Ishakovic aga
nägi paigas kinnisvaraarenduspotentsiaali ning kinnitas väga mitmed
detailplaneeringud, mille täide viidud arhitektuurilisi lahendusi võib näha ka
täna. Nii liideti ümberkaudsed külad kokku ja keskusesse ehitati suur mošee,
turuhoone, avalik saun, hostel ja kuberneri palee (kuidas see oli türgi
keeles?). Tollel ajaperioodil muutus Bosnia ka valdavalt moslemimaaks. Järgmise
valitseja – Gazi Husrev-begi – kätetöö on tänases Sarajevos veelgi ilmekamalt
näha. Suur osa vanalinnast ehitati tema valitsusajal – eriline koht oli
loomulikult mošeedel. 16. sajandi keskpaigas oli linnas juba üle 100 (!!)
islami pühakoja. Kui vaadata Ottomani Impeeriumi mätta otsast, siis praegune
BiH pealinn oli tollase riigi tähtsuselt teine linn pärast Istanbuli. Praegune
Serbia pealinn Belgrad ja Horvaatia pealinn Zagreb olid Sarajevo kõrval aga lausa külad.
No ja siis tulid sõjad. Austerlased
vallutasid 1697 linna ning praktiliselt ei jätnud kivi ka kivi peale.
Sisuliselt 1 päevaga suutis Habsburgide armee Sarajevo rüüstata ja maha põletada.
Alles jäid vaid mõned üksikud linnaosad, paar mošeed ja õigeusu kirik. Vaevalt
saadi linn üles ehitatud kui Bosnia ülestõusu lahingutes jällegi võeti majadest matti.
|
Ertshertsog Franz Ferdinandi hukkumispaik |
19. sajandi lõpus läks Bosnia ja
Hertsegoviina Austria-Ungari Keisririigi haldusesse, mis kasutas Sarajevot
moodsate tehnikaimede testimiseks. Näiteks pandi linnas püsti mandri-Euroopa
esimene elektriline trammiliin. Linna ehitati ka mitmeid vabrikuid ja tehaseid
ning kerkisid mitmed moodsa arhitektuuriga linnaosad. Just see uus võim tekitas
bosniakkides, horvaatides ja serblastes tohutut viha ning see kõik paisus ja
paisus kuni 28. juunini 1914. Siis käis pauk, täpsemalt mitu pauku. Ladina
silla juures sattus serblasest iseseisvuslane puhtjuhuslikult kokku
Austria-Ungari Ertshertsogi autoga (juht oli varem vales kohas ära pööranud ja
nüüd tagurdas, et ümber pöörata). Kuigi ta oli üks atentaadikorraldajate
tiimist, oli see kohtumine ootamatu. Siiski kasutas mees olukorra ära ning
tappis nii ertshertsogi kui ka tema naise Sophie püstolilaskudega. See
toimumispaik on siin pildil ka näha.
|
Gazi Husref-beg mošee - riigi peamošee |
Tõe huvides tuleb öelda, et samal
hommikul tehti Ferdinandile veel üks atentaadikatse. Princip oma püstoliga oli
nii öelda varumees, peamine mees oli varustatud pommiga. Aga see mees oli
kahjuks (või siis õnneks) maailmameister läbipõrumises. Ainuke asi, mida ta
suutis teha, oli pommikese viskamine auto suunas. Kuna vise jäi nõrgaks, põrkas
pomm kabrioleti allakeritud katuselt tänavale ning pauk käis alles järgmise
auto all. Ning ka seal ei hukkunud kedagi, pomm oli liiga nõrk. Nähes, et ta
selline nisanäpp oli, neelas ta alla tsüaniidikapsli ja hüppas sillalt jõkke.
Aga…tsüaniidikapsel oli vananenud ja liiga vähese mürgikogusega – see tekitas
tal ainult okserefleksi. Ning nagu sellest veel vähe poleks, siis jõgi, kuhu ta
hüppas, oli ainult paarikümne sentimeetri sügavune. Rahvas tiris mudases
kraavis ropsiva „killeri“ sealt kiirelt välja ja andis talle korralikult peksa.
Igas mõttes asja eest.
|
Kellatorn koos ida-araabia numbritega kellaga |
Aga jah – see atentaat oli päästik.
Päästik esimesele tervet maailma vallanud sõjale. Pinged olid erinevatel
põhjustel kuhjunud ning see mõrv oli just see säde, mis selle pinge vallandas.
Tagajärjed on kõigile teada.
Pärast Teist Maailmasõda algas taas kõva
linna arendamine, sarnaselt nt Eesti suurlinnadega, ujutati ka Sarajevo üle
sotsialistliku kolearhitektuuriga – kerkisid betoonmagalad, suurtehased ja
militaarobjektid. 50 aastaga kasvas linna rahvaarv ligikaudu 4 korda. Kogu
sotsialismiaja kõige säravam hetk oli loomulikult 1984 Taliolümpiamängude korraldusõiguse saamine, mis
tõi linna tohutul hulgal investeeringuid ning hiljem ka turiste. 1980.-d olid
Sarajevole kokkuvõttes väga edukad. Selle eest oli järgmine kümnend
diametraalselt vastupidine õuduste periood.
Neli aastat järjest (1992-1996) oli
Bosnia pealinn piiramisrõngas ja sõna otseses mõttes serblaste ja föderalistide
tule all. Tuhandeid hukkus nii pommide kui ka snaiprite kuulide läbi. Moodsal ajal
pole ükski pealinn nii kaua olnud vaenlaste poolt ümber piiratud. Linn
oli kütte, elektri ja veeta, sooja saamiseks võeti maha puid, joogivett hangiti
jõgedest. Tõeline sõjatsoon. Piiramine lõppes tänu ÜRO ja NATO ühistele
jõupingutustele. Serblased suruti lõpuks põlvili ning sunniti taanduma, siis
hakkas ülesehitustöö.
Vanalinnas oli juba päris palju ära
tehtud ning ega niiviisi eemalt vaadates ei saagi enam aru, et mis siin veel 15
aastat tagasi toimus. Taastamisse on tohutult raha suunanud nii sõbralikud
riigid kui ka erinevad rahvusvahelised organisatsioonid. Kui guugeldada näiteks
„Sarajevo
after war“ ja sealt pilte vaadata, siis on näha, et algmaterjal
taastamise jaoks oli ikka päris väike. Samas tänaval jalutades ei jää maja
seintes olevad või siis üle krohvitud kuuliaugud märkamata.
|
Sarajevo teatrimaja |
Meie ringkäik algas väga värske
väljanägemisega Sarajevo teatrimaja juurest, jalutasime piki Miljacka jõekalda
promenaadi. Tegelikult oli täitsa lahe paik see vanalinna piirkond. Teisel pool
jõge oli suur park muusikakojaga, vanalinnas mošeed, kellatornid, turg,
purskkaev ning selline lõunamaine sagimine. Eriti tunnetas seda turul, kus
jällegi lõi selline araabia pärand välja. Kaup oli küll paar-kolm korda kallim
kui Mostaris, kuid see võis olla põhjustatud ka meie piiratud
kauplemisoskusest.
|
Muusikakoda pargis |
Eriti lahe oli minu arust vanalinnas asuv
metallitöökodade piirkond, kus sinu silme all valmisid vasest ja paljudest
teistest metallidest teeserviisid, ehted, ornamentika, sepised ja nii edasi.
Hinnad olid muidugi äärmiselt krõbedad, kuid midagi me sealt ikkagi leidsime.
Suures turuhoones (mis tegelikult nüüd
hiiglama suur ka polnud) üritati meid üsna konkreetselt tõmmata. Seal olid
mingid sallid rippumas, hind juures 5 BAM-i. Kahe ja poole euro eest oli seal
salli küll ja veel, võis isegi öelda, et oli väga hästi saadud. Kui maksmiseks
läks, siis müüja järsku küsis 16 BAM. Meie selle peale, et mida kuradit – silt
on ju juures, et 5 BAM-i. Siis läks lahti jutt, et see on hoopis teistsugune
sall võrreldes sellega, mille kohta see hind käib. No tore küll – kuhjad
rippuma suure hunniku 16 BAM maksvaid salle, paned sinna kuhja sisse ühe 5 BAM-se
räbala ja juurde hinna 5 BAM. Huvitav kas tõesti keegi sellise triki õnge ka
läheb, et käibki lõpuks 3 korda rohkem raha välja? Meie igatahes nõudsime oma
viieka tagasi ja väljendasime oma selget rahulolematust. Siis hakkas müüja
hinda langetama 14-12-10, kuid saatsime ta pikalt. Ütlesime, et maksame 5 ja
mitte pennigi rohkem. Seepeale tuli mingit kiitust (mis see muu ikka oli)
kohalikus keeles ja saime oma raha tagasi.
|
Sebilji purskkaev Baščaršija väljakul |
Suurt rahvaste ja inimeste paabelit
ilmestas Sarajevos minu arust kõige paremini see, et pooletunnise vantsimise
jooksul olime ära näinud mošee, sünagoogi, katoliku katedraali ja õigeusu
kiriku. Mošeesid oli loomulikult rohkem kui üks.
Negatiivse poolena jäi silma see, et
lõunamaadele kohaselt, ei olnud elukeskkonna puhtus mitte kõige esimene
prioriteet. Kohati tundus, et see polnud isegi esikümnes. Sodi ja solki
tänavatele jagus. Väga tüüpiline linlase käitumine oli see, et sööd näiteks
jäätise ära ja paberi viskad tuimalt maha. Keskmine inimene (mitteturist) ei
tee ühtegi liigutust selles suunas, et isegi korraks ringi vaadata, et kas
kuskil on prügikast. Ei, prahi maha viskamine on käe sees.
|
Ferhadija mošee |
Kokku tuiasime vist päris mitu tundi seal
ringi. Lõpuks olid jalad väsinud ja kõht tühi, mistõttu prantsatasime ühe
tänavakohviku toolidele istuma. Kuidas sa ikka niiviisi ära lähed, et ei testi
kohalikku (kuulsat) kohvi. Võtsime mõlemad ühe pitsi (täpselt nii suur see
kohvitass on). Võib öelda, et bosniakid on oma kunagistelt türgi vallutajatelt
väga hästi õppust võtnud. Tüüpiliselt türgi kohvile, oli see üks väike sorts
puhastatud ja kontsentreeritud energiat. Kallad kohviklõmmi sisse ning kohe
tunned kuidas pulss lendab 200 peale ning tekib kange tahtmine näiteks maratoni
joosta.
|
Sarajevo
olümpiastaadion |
Energiast pulbitsevana ja samas väga
väsinud jalgadega võtsime parkimismajast auto ja enne lahkumist otsustasime
veel ühe koha üle vaadata. Kuigi meie kummagi teadlikes mälestustes Sarajevo
olümpiamängudel kohta pole, siis mingid katked nagu meenuvad, et neid vaadati.
Sealt sai näiteks alguse Katarina Witti tähelend iluuisutamistaevas (ja
loomulikult Eesti rahvafolklooris). Ning kuna olümpialinna iga päev ei satu,
siis otsustasime mängude peastaadionile pilgu peale visata – seal kus põles
kunagi olümpiatuli ning kus leidis aset avamis- ja lõputseremoonia. Pealegi
reklaamib linn ise end olümpialinnana. Koha leidsime üles, kuid ausalt öeldes
poleks me midagi kaotanud, kui ei oleks seda kaema läinud. Räämas, kohati
lagunenud vana olümpiastaadion oligi lihtsalt üks vana ja räämas ja lagunenud
staadion. Olümpialogosid oli siin-seal näha, kuid pärast mänge polnud vist siin
keegi remonti teinud. Sellega panime ka Sarajevo külastamisele punkti ning
sisestasime Navisse Budapesti koordinaadid.
|
Republika Srpska - tänavatel Serbia trikoloorid |
Kojusõit algas väga paljulubavalt –
linnast viis meid välja kiirtee. Sai hoo ja suure mõnuga mööduda lõpututest
veokite kolonnidest. Aga enne veel kui hõisata jõudsime, oli kiirtee läbi ja
venisime taas piki mägiteid. Seekord tõesti venisime, sest vastupidiselt
lõunasuunale, ei olnud see tee tühi. Liiklus oli päris tihe. Esialgu läks sõit
piki mägiteid, kuid peagi ületasime piiri (jõudsime BiH rajooni nimega
Republika Srpska) ning varsti kadusid koos ladina tähestikuga ka mäed.
|
Sõja jäljed |
Nagu varem mainisin, siis see on justkui
teine riik. Linnanimed on esmalt kirillitsas ja siis alles ladina tähestikuga
(mis oli paljudel juhtudel värviga üle tõmmatud). Riigiasutustel ja ka näiteks
alarmsõidukitel olid kõik kirjad ainult kirillitsas. Tänavatel lehvisid Serbia
trikoloorid. Päris kummaline ja karm. Nad teevad seal väga paljusid asju
teistmoodi kui Bosnia ja Hertsegoviina valitsus tahab või lubab. Näiteks kuni
2005 aastani oli neil isegi oma armee, mis allus Republika Srpska
kaitseministeeriumile mitte BiH valitsusele. Tänaseks on keskvõimu kontroll
tugevnenud, kuid on ilmselge, et oma identiteedist ei loobu see piirkond
kunagi. Tegemist on reaalsuses pigem Serbia kui BiH osaga.
|
Sõja jäljed |
Silma paistis ka see, et see piirkond,
kus meie läbi sõitsime oli ilmselgelt vähem arenenud (või siis kehvemini sõjast
taastunud) kui lõunapoolsed alad. Külades olid 30-40% majadest varemetes ning
paljudel juures ka sildid, mis hoiatasid, et majad on mineeritud. Sõja ajal oli
kombeks see, et kui omanik pidi läheneva rinde tõttu maja maha jätma, siis ta
mineeris selle ära. Puhtalt selleks, et keegi tema äraolekul valdust üle ei võtaks. Ning kuna
paljud ei naasnud enam kunagi siiamaile, siis on jäänud ka majad mineerituks.
Suhteliselt masendav sõit oli.
Ühel hetkel sai see kõik siiski läbi ja
olime piiril. Bosniast ja Hertsegoviinast lahkumine võttis rohkem aega kui
riiki sisenemine. Piirivalvur pinnis alkoholi, tubaka ja relvade kohta, kuid
väitsime, et midagi illegaalset pole. Ise teades, et pagasiruumi olime alates
Tšehhist vaikselt alkoholi muudkui kuhjanud. Kui ostad ühest kohast kasti õlut
ja teisest kohast paar pudelit veini ja kolmandast kohast paar pudelit veini
jne, siis seda kraami ikka koguneb. Õnneks piirivalvur väga sügavuti meie alkomobiili
ei puistanud, vaatas korra sisse küll, kuid silma hakkasid tal esmaselt (selle
eest olime hoolitsenud) riidekotid, telk ja magamiskotid. Kuna rääkisime, et
tuleme Sloveenia, Horvaatia ning BiH ringreisilt ja nüüd suundume koju, siis
peagi sooviti head teed.
Enne kui arugi saime olime järgmises
piiripunktis. Nüüd juba Horvaatia-Ungari piiril ehk siis Euroopa Liidu piiril.
Siin uuriti palju tõsisemalt, kuid suuremaid probleeme siiski ei tekkinud, sest
veinipudelid olid korralikult peidus. :P Igaks juhuks mainin ära: ärge järele
tehke. Samahästi oleks võinud minna ka teisiti ja meid oleks kõrvale tõmmatud.
Ning siis oleks tšekkide järgi pidanud hakkama tõestama, et päris palju kraami oli
ostetud Euroopa Liidust (Tšehhi, Sloveenia, Itaalia) ning nendelt maksu tasuma
ei pea.
Pecsi lähedal keerasime kiirteele ning
pärast elektroonse vinjeti ostmist vajutasime gaasipedaali põhja. Õhtul poole
üheksa paiku jõudsime Budapesti äärelinna ning navi leidis meile kiirelt ühe
Etap nimelise hotelli, mis on teada tuntud odav ja ilma luksusteta paik
lihtsalt magamiseks. Kohale jõudes leidsime eest hoopis Drive Inn nimelise
koha, kuid sisu oli sama – tõeline säästuhotell. Öömaja maksis 18€/inimene ning
selle eest ei saanud isegi toa võtit. Anti lihtsalt kood, millega uksest sisse pääseb.
Toas oli 4 seina, voodi ja pesuruum – meenutas väga laevakajutit. Kraanikauss
oli millegipärast paigutatud voodi kõrvale (dušširuum oli eraldi) ning
televiisor oli seina külge needitud. Superluks värk :D Aga vahet pole – oluline
oli see, et kõik oli korralik ja puhas.
Kuna kohapeal süüa ei saanud ja kõht oli
räigelt tühi (olime pealelõunal keskendunud ainult sõidule), siis otsisime navi
abiga kaubakeskuseid, lootuses, et mõni on veel lahti ja et seal on ehk
söögikohti. Aga ei olnud. Välja aitas taas McDonalds’s, mis teatavasti ei sulgu
kunagi. Kuna kõht lõi sõna otseses mõttes juba pilli, siis ei olnud väga vahet,
et mis kujul nälg rahuldatud saab.
Probleem tekkis tagasiteel, kui
avastasime, et kõik kiirtee väljasõidud, mis navi järgi meie hotellini viisid,
olid remondis. Samuti olid remondis (st päris suletud) osad väiksemad teed, mis
sinna viisid. Ning see Budapesti lõunaosa oli üks suur kiirteede rägastik.
Proovisime järgnevaid exiteid, kuid navi suunas meid tuima järjekindlusega
suletud teeotsade juurde. Lõpuks sõitsime suhteliselt huupi suunas, kus
arvasime hotelli olevat ning ühel hetkel leidis navi ka reaalselt toimiva
teekonna üles. Masin ikka inimesele vastu ei saa. Selle seiklusega ka toonane
päev lõppes.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar